Skip to main content

So baie om te leer by Moeder Aarde



Ek was nog altyd gefassineer deur die veer industrie se geskiedenis. Tog – kom ek net elke dan en wan in Oudtshoorn vir die jaarlikste Klein Karoo Nasionale Kunstefees. Daar is gewoonlik nie tyd om te gaan rondkrap in al die stories wat daar begrawe is nie. Gelukkig kom ek toe af op die boek Sorg – soos geskryf deur Micki Pistorius

Sy het duidelik ook ‘n fassinasie met dié geskiedenis én met spoke. Ek is self ‘n sucker vir spookstories. As kind het my ouma graag vertel van al die spoke wat daar by hulle kom draai het op die plaas. Op die agterblad lees ek toe raak van die Khoi mense, die spoke van Oudtshoorn, van die aarde en sy helende waarde en natuurlik van die groot veerpaleise, die boere wat daar gewoon het en selfs brokkies uit die Boere oorlog. En natuurlik het sy al die wonderlike kultuurryke stories aanmekaar gegom met ‘n hartroerende liefdesverhaal wat al die nodige elemente van passie, weerloosheid, verraad en wraaksugtigheid bevat het.

Die tema van die mens se beheptheid met eienaarskap oor grond en die aarde loop baie sterk deur die verhaal, asook die kultuur van “sorg” wat van generasie tot generasie oorgedra word – veral ten opsigte van ‘n man se vermoë om vir sy vrou te kan sorg. Ons kan dit maar erken, dat selfs in vandag se tyd is vrouens steeds maar opsoek na ‘n man wat vir hulle kan sorg. Ons reëls het effe verander – ons wil nou selfonderhoudend en onafhanklik wees, maar ons wil steeds weet dat sou die wiel om een of ander obskure rede draai en ons weerloos laat – die man sal kan voorsien en beskerm.

In die storie probeer sy oordra dat “sorg” nie die eerste oorweging in enige verhouding moet wees tussen man en vrou, of mens en aarde nie. Sy noem dat liefde altyd eerste kom – en dat sorg ‘n natuurlike uitvloeisel daarvan is – waar man en vrou vir mekaar sorg en waar mens en aarde na mekaar omsien.

Sy gebruik Moeder aarde en die idee van Vaderland as twee teenoorgesteldes wat konstant worstel met mekaar. Sy noem dat Moeder aarde baie ouer en wyser is as die “vaderland”. Sy noem dat mans veg vir aarde, maar dat dit nooit werklik aan hulle behoort nie. Dit terwyl Moeder Aarde nooit ophou om ons van lewe te voorsien nie ten spyte daarvan dat sy haarself konstant moet verdedig teen besetters en plunderaars.

Ek het gehou van die manier waarop sy die vrou met die aarde vergelyk – waar sy noem dat die aarde nie “getem of geploeg of geplant” kan word nie. Sy sê dit is arrogant om dit te dink. Sy sê dit is juis die mens wat getem moet word – sodat daar eendag wysheid uit hom/haar geploeg kan word. Sy sê dat die vrou, net soos die aarde - nie “met drade afgekamp wil word nie”, dat dit haar halstarrig maak. Hoe waar is dit nie! :)

In haar storie probeer die spoke, die aarde, die wind en die voorvaders en –moeders heeltyd vir die hoofkarakter sê: “Liefde is sorg. Wees lief vir die aarde, wees lief vir mekaar – en wees gerus – sorg, sal daar gesorg word”. Ek dink dit is die mooiste boodskap. En ek dink dat ons wat so bevoorreg is om in hierdie land groot te word, wat elke dag of dalk maandeliks, of selfs jaarliks blootstelling tot die natuur en sy wonders geniet – nader aan die waarheid leef as ander wat in erg ontwikkelde lande woon. Ons – wie se stories nog so primitief en jonk is – se herrinnering is nog vol van dié waarhede. Ons moet dit nooit vergeet nie. Ons moet nooit ophou lief wees vir Moeder Aarde nie.



Ons moet nooit ophou leer by haar nie!


Dié is ‘n liefdesliedjie gebaseer op haar verhaal, haar karakters en haar boodskap

Die oerdans



Hy hardloop teen die koppies uit
Perdehoewe klink oor die klip
'n Reuk bars uit die aarde op
Soos dit kneus onder sy drif

Hy vind haar by die kuil
Waar sy rus op’n rots
Die wind dra vir haar ‘n soet geur aan
En lê dit voor haar voete net daar waar sy staan

Die wind swiep deur haar hare
en gooi ‘n draai deur die kuil
Roer die veerpluim in sy hoed
En begin dan saggies huil:

“Kap vir haar ‘n houtjie en maak vir haar ‘n vuur
Sy sal vir jou ’n feesmaal maak
Bemin haar al jou dae – sy sal jou huis vol blomme dra
Beskerm haar teen pyn en leed
En sy sal vir jou dans – dans in die reën”

Grond wil nie met drade afgekamp word nie
Hulle se die aarde is ontembaar
‘n geploeg en geplant maak haar halstarrig en kwaai
Sy maak jou wereld vinnig ophou draai

Nét so is die vrou, skree die Voorvaders grou
en die moeder geeste giggel saam
Oor die vladdering in haar stem as hy vir haar magrietjies bring
Vol beloftes van Vryheid en Trou

Die wind swiep deur haar hare
en gooi ‘n draai deur die kuil
Roer die veerpluim in sy hoed
En begin dan saggies huil: Oe, oe, oe, oe

“Kap vir haar ‘n houtjie, maak vir haar ‘n vuur
Sy sal vir jou ’n feesmaal maak
Bemin haar al jou dae en sy sal jou huis vol blomme dra
Beskerm haar teen pyn en leed
En sy sal vir jou dans – dans in die reën”


Luna Paige

Comments

Popular posts from this blog

Ou Karoo uiteindellik op 'n CD

Jare gelede het ek by die Dorpstraat teater gewaitress. Dit was toe Dorpstraat nog in Dorpstraat was en Hettie en Elbie nog die plek bestuur het. Hoe lekker was Dorpstraat Teater nie toe nie. Dit was een van daardie plekke waar mense net ingeval het. As jy op 'n random aan nie weet wat om te doen nie, het jy summier Dorpstraat toe gegaan. Daar was altyd iets nice aan die gang, daar was altyd lekker mense daar en die geselskap was goed. As aspirerende sangeres was dit ook wonderlik om blootstelling tot so baie professionele kunstenaars te kry. Ek kon bykans 3-4 keer 'n week 'n show kyk. Dit was 'n leerskool en dit het my droom aan die gang gehou. Ek het uiteindellik self ook by Dorpstraat teater my eerste optrede gehad. :) Op een van hierdie shifts het ek vir Rocco de Villiers ontmoet. Hy het kom optree die aand. Ek het vir hom my heel eerste CD ooit gegee en nie eintlik geweet hoekom ek dit doen of wat daaruit gaan voortspruit nie. 'n Paar maande later toe kon

...wanneer die Grim Reaper kom aanklop

Hierdie is miskien 'n somber tema vir 'n liedjie, maar nou ja. Die dood is so deel van die lewe soos wat suurstof is. Ons kan dit nie ontsnap nie. Ek het die Afrikaanse Kortverhaalboek deur Abraham de Vries opgetel en begin lees. Ek kom toe af op 'n verhaal deur Danie Botha. "Iemand by die agterdeur". Heel toevallig is ek geskeduleer om daardie week 'n onderhoud by Fine Music Radio te doen oor Storielied. Niemand anders as Danie Botha was geskeduleer om die onderhoud met my te voer nie. Ek is toe nuuskierig en lees dié verhaal! Die verhaal word vertel vanuit 'n klein seuntjie se perspektief, of eerder 'n volwasse man wat terugdink aan sy kinderjare. Hy beskryf die vrees wat hy saans ervaar wanneer hy gaan slaap. Hy vertel hoe hy teen die donker skoorsteen bo die vuurherd opkyk en bang raak vir die donker oneindigheid daarvan. Hy praat van die Pilgrim. Die man wat kom kuier en saggies aan die deurknop kom roer. Hy praat van sy moeder wat hom

Die wysheid van die Khoi

Ek is so bly ek het Elias P Nel se skryfgawe ontdek. Hierdie man weet hoe om moeiteloos in jou wêreld in te stap en ‘n blywende indruk te maak. Ek het ‘n kortverhaal bundel met die naam “Iets goeds uit Verneukpan?” ontdek en die verhale daarin vreeslik geniet. Elias Nel vertel verhale vanuit Verneukpan en omliggende areas. Hy skryf dit soos dit gepraat word en die stories lees soos ‘n laatmiddag gesprek na ‘n paar glase wyn. Dié etniese groep se humor, hul vermoë om te lag en grappies te vertel in die slegste van tye – word in sy verhale uitgelig. Jy lees en lag en lees en lag – tot jy aan die einde van die verhaal besef dat Elias Nel besig was om ‘n baie hartseer verhaal te vertel en in sommige gevalle selfs ernstige sosiale kommentaar lewer. Ek het die verhaal “die Korhaan en die Muisvoël” gekies omdat dit vol van die mooiste Khoi gelykenisse is. Hy het ‘n ou Khoi verhaal geneem en hom hervertel. Dit gaan oor ‘n jong man wat uit ‘n arm stam / kraal kom. Hy het ogies vir die dogt