Skip to main content

Wanneer net herrinneringe oorbly...


Dana Snyman se kortverhaal, Ouma Plaas - is net soveel my storie as wat dit syne is. Na my eerste Storielied optrede in Melkbos weet ek ook dat die storie meeste mense se storie is. Dana Snyman vertel in die storie hoe hy by sy ouma gaan kuier. Hoe hy deur die dorp ry en sien hoe dinge verander het. Uit die storie maak ek die afleiding dat sy ouma se geheue nie meer is wat dit is nie en dat dit vir hom moeilik is om haar so weerloos en "afwesig" te sien. Hy verwys na sy ouma se hande...wat koud en bleek op die laken rus - en onthou dan hoe daardie selfde hande in die verlede behendig jam potjies kon oopmaak, kon bak, kon troos. Die herrinneringe wat my ouma oproep is net soos die van 'n plaas. Dit is groot en omvangryk. Daar is reuke, geluide, gevoelens - almal wat assosieer met klomp ander klein herrinneringe en fases in my lewe. Dit is so hartseer wanneer iemand met so grootsheid - oud en klein en weerloos raak. Wanneer hulle hul essensie verloor.

My ouma het Altzheimers - 'n siekte wat mens nooit oor dink totdat een van jou familielede dit kry nie. Gebeur dit begin jy gesels en kom jy agter hoe baie mense daagliks met die siekte moet deal. Ek het die song geskryf na ek sy verhaal gelees het. Ek het die herrinneringe wat ek van my ouma en haar hande het - in die lied ingewerk. Sy is nou ook virewig.



Ouma se hande...

Hoe het dinge nie verander
vernuwe en vooruitgegaan
Hier waar tyd by haar
alewig net bly stilstaan

Dis dié dat sy bly
terughunker na haar tye op die plaas
van blomme aanry mark toe
en heuning haal saam met pa
Ek onthou die campher insmeer sessies
voor die spieël
haar houtkis vol juwele
tieroog, granaat en robyn
 
en die blou budgie veer
wat haar eerste kêrel vir haar gegee het
net voor hy haar hart
roekeloos gebreek het

My ouma is 'n klein, klein voëltjie
Sy het uit die boom uitgeval
Sy skuil nou onder 'n bossie
met haar hande in haar skoot gevou

...my ouma se hande
wat die wêreld buite kon hou
Die vertoonkas voel goematjies
Tretchikoff en die Bybelversies
en daai tissues wat sy sorgvuldig
by haar mou invou
 
Ek kuier nou en die huis
is klam en koud
sy's virrinneweer
net soos haar gemoed


Die Chinese japon,
hy hang nou swaar soos 'n las
om haar tenger lyf wat
eens op 'n tyd trots volrond was
 
My ouma is 'n klein, klein voëltjie
Sy het uit die boom uitgeval
Sy skuil nou onder 'n bossie
met haar hande in haar skoot gevou

...my ouma se hande
wat die wereld buite kon hou

Ek kuier kort want gesels is min
van 1 minuut tot die volgende
Ek streel oor haar hande en
ek bid dat sy weet
 
dat al is sy nie meer sy nie
dat niks sal verander nie
net hierdie hande van my
wat nou die wêreld buite moet hou
 
want my ouma is 'n klein, klein voëltjie
Sy het uit die boom uitgeval
Sy skuil nou onder 'n bossie
met haar hande in haar skoot gevou
 
...my ouma se hande
wat die wêreld buite kon hou
is nou sag in myne gevou
dat ék die wêreld buite kan hou

Luna Paige

Comments

Popular posts from this blog

Ou Karoo uiteindellik op 'n CD

Jare gelede het ek by die Dorpstraat teater gewaitress. Dit was toe Dorpstraat nog in Dorpstraat was en Hettie en Elbie nog die plek bestuur het. Hoe lekker was Dorpstraat Teater nie toe nie. Dit was een van daardie plekke waar mense net ingeval het. As jy op 'n random aan nie weet wat om te doen nie, het jy summier Dorpstraat toe gegaan. Daar was altyd iets nice aan die gang, daar was altyd lekker mense daar en die geselskap was goed. As aspirerende sangeres was dit ook wonderlik om blootstelling tot so baie professionele kunstenaars te kry. Ek kon bykans 3-4 keer 'n week 'n show kyk. Dit was 'n leerskool en dit het my droom aan die gang gehou. Ek het uiteindellik self ook by Dorpstraat teater my eerste optrede gehad. :) Op een van hierdie shifts het ek vir Rocco de Villiers ontmoet. Hy het kom optree die aand. Ek het vir hom my heel eerste CD ooit gegee en nie eintlik geweet hoekom ek dit doen of wat daaruit gaan voortspruit nie. 'n Paar maande later toe kon

Die wysheid van die Khoi

Ek is so bly ek het Elias P Nel se skryfgawe ontdek. Hierdie man weet hoe om moeiteloos in jou wêreld in te stap en ‘n blywende indruk te maak. Ek het ‘n kortverhaal bundel met die naam “Iets goeds uit Verneukpan?” ontdek en die verhale daarin vreeslik geniet. Elias Nel vertel verhale vanuit Verneukpan en omliggende areas. Hy skryf dit soos dit gepraat word en die stories lees soos ‘n laatmiddag gesprek na ‘n paar glase wyn. Dié etniese groep se humor, hul vermoë om te lag en grappies te vertel in die slegste van tye – word in sy verhale uitgelig. Jy lees en lag en lees en lag – tot jy aan die einde van die verhaal besef dat Elias Nel besig was om ‘n baie hartseer verhaal te vertel en in sommige gevalle selfs ernstige sosiale kommentaar lewer. Ek het die verhaal “die Korhaan en die Muisvoël” gekies omdat dit vol van die mooiste Khoi gelykenisse is. Hy het ‘n ou Khoi verhaal geneem en hom hervertel. Dit gaan oor ‘n jong man wat uit ‘n arm stam / kraal kom. Hy het ogies vir die dogt

...wanneer die Grim Reaper kom aanklop

Hierdie is miskien 'n somber tema vir 'n liedjie, maar nou ja. Die dood is so deel van die lewe soos wat suurstof is. Ons kan dit nie ontsnap nie. Ek het die Afrikaanse Kortverhaalboek deur Abraham de Vries opgetel en begin lees. Ek kom toe af op 'n verhaal deur Danie Botha. "Iemand by die agterdeur". Heel toevallig is ek geskeduleer om daardie week 'n onderhoud by Fine Music Radio te doen oor Storielied. Niemand anders as Danie Botha was geskeduleer om die onderhoud met my te voer nie. Ek is toe nuuskierig en lees dié verhaal! Die verhaal word vertel vanuit 'n klein seuntjie se perspektief, of eerder 'n volwasse man wat terugdink aan sy kinderjare. Hy beskryf die vrees wat hy saans ervaar wanneer hy gaan slaap. Hy vertel hoe hy teen die donker skoorsteen bo die vuurherd opkyk en bang raak vir die donker oneindigheid daarvan. Hy praat van die Pilgrim. Die man wat kom kuier en saggies aan die deurknop kom roer. Hy praat van sy moeder wat hom